WAT IS ER LEUK AAN HUISWERK? NIETS!

Ook ik vond huiswerk maken echt niet leuk. Maar toch…

Als je iets wil leren, hoort huiswerk erbij. Opletten in de klas is natuurlijk heel belangrijk, maar daarna moet er echt tijd zijn om te verwerken wat je gehoord hebt, oefenen met wat je is voorgeschoteld en vastknopen aan wat je al wist. En zo krijg je iets nieuws onder de knie. En dat gaat nooit vanzelf, maar kost inspanning. Mijn ervaring is echter:

als je ergens meer van weet, wordt het nog leuker om er mee bezig te zijn!”

Een voorbeeld uit mijn eigen middelbare schooltijd

Ik kom voor het eerst op de middelbare school. Alles is nieuw, veel moet ik zoeken, en mijn boekentas is loodzwaar. Dan heb ik Frans. De docent staat de hele les in het Frans tegen ons te praten. Niemand begrijpt er ook maar iets van! Wat wil die man?! Paniek! Denkt hij nu echt dat ik dat ooit onder de knie krijg? Waanzin!

Dat waren zo mijn eerste gevoelens en gedachten. Maar, thuisgekomen, ga je toch maar wat woordjes leren: je-tu-il enz. Dan wat werkwoorden: avoir-être-habiter. En wat zinnetjes: Tu habites où?

En de volgende les denk ik ineens: ‘hé, die docent vraagt waar ik woon!’ En dan wordt het ineens wel leuk. Hier was ik toch maar mooi achter gekomen. Ik voel me trots! En elke les bereidt mijn woordenschat zich uit. Samen met de woorden die ik al geleerd had, begin ik iets te begrijpen van die lessen. Dus ik kan het wel! En het is leuk, zeker als ik in de zomer naar Frankrijk ga op vakantie. Ik kan zelf een brood bestellen bij de bakker! Maar zonder mijn huiswerk thuis zou het niet gelukt zijn..

Een buitenkansje!

Jaren later: mijn zoon werkt bij een bureau voor huiswerkbegeleiding. Op een dag komt hij thuis: de leiding gaat ermee stoppen. Ze gaat met pensioen. Hé, denk ik, dat is een buitenkansje. Ik kreeg vroeger zelf nooit hulp. Had ik dat maar gehad, dan was mijn schooltijd beslist leuker en prettiger verlopen. Meteen heb ik dan ook een afspraak gemaakt met de eigenaresse: ik wil dit wel overnemen. Kinderen helpen met huiswerk, dat is echt iets voor mij! En iedereen in mijn omgeving die ik over mijn plannen vertel, zegt hetzelfde: dat is echt iets voor jou!

Kinderen op weg helpen met hun huiswerk en schoolwerk. Zodanig dat ze het na een poosje zelf kunnen regelen! Want dat is uiteindelijk mijn doel: mijzelf overbodig maken! Het lijkt een beetje op de kerngedachte van Maria Montessori: leer mij het zelf te doen!

“Alleen ga je sneller, samen kom je verder.”

ZO PAKKEN WE DAT AAN

Ik leer kinderen vooruit te kijken. Wanneer komt er weer een toets? Wat moet je daarvoor kennen en kunnen? Hoe ver ben je nu? Waar heb je hulp bij nodig? Wie kun je dat het beste vragen? Daarnaast kijken we hoe het gaat, wat gaat je goed af en waar lukt het niet zo goed. En hoe pakken we dat aan? Dit alles maakt leren echt leuker. En het motiveert enorm als je voldoendes haalt i.p.v. onvoldoendes. Als een leerling op het juiste niveau zit, moet er altijd voor alle vakken een voldoende gehaald kunnen worden. Als dat niet lukt, is er iets aan de hand, en moeten we daar iets aan doen. Ik sta in de startblokken, en jij?

Veel succes!
Hedwig